ILIAS (software)

ILIAS is een gratis software voor het uitvoeren van een leerplatform , dat zowel webgebaseerde les- en leermaterialen (voor e-learning ) maakt en beschikbaar stelt als communicatie en samenwerking tussen docenten en studenten, examens en evaluatie en didactische structuren voor complete cursussen kan. De mogelijkheden om de software te gebruiken, komen ook tot uiting in de naam ILIAS, wat staat voor het geïntegreerde systeem voor leren, informatie en samenwerken .

Genesis en ontwikkeling

ILIAS is sinds 2000 gepubliceerd onder de GNU General Public License . De software is dus voor iedereen beschikbaar voor gratis gebruik en verdere ontwikkeling. ILIAS kan volledig worden uitgevoerd op basis van open source-componenten zoals Apache-server , MySQL of PostgreSQL- database en PHP . Het gebruik met een Oracle- database is ook mogelijk. [1] ILIAS is het eerste open-source LMS dat de belangrijkste e-learningstandaarden SCORM 1.2 en SCORM 2004 en XML- gebaseerd vanaf versie 3 ondersteunt .

De software is in 1997/98 ontwikkeld als onderdeel van het VIRTUS-project op de WiSo-faculteit van de universiteit van Keulen bij de leerstoel politieke theorie en ideeëngeschiedenis door professor Wolfgang Leidhold . De doelen van VIRTUS waren als aanvulling op het klassikale onderwijs door gebruik te maken van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën (ICT), tijd- en locatieonafhankelijke studie en verbeterde communicatie tussen studenten en docenten. [2]

Vanwege de grote belangstelling van andere universiteiten, werd ILIAS in 2000 gepubliceerd als open source software onder de General Public License (GPL). Tussen 2002 en 2004 werd een fundamentele nieuwe ontwikkeling van de technologische basis (modulair, objectgericht, op XML gebaseerd, RBAC) van kracht, die effectief werd in versie 3.

De softwareontwikkeling werd vele jaren ondersteund door het samenwerkingsnetwerk ILIAS open source , waarin instellingen (met name de academische wereld) betrokken waren. In 2009 werd het project geconsolideerd. Sindsdien is de ondersteuning en verdere ontwikkeling van de software in handen van de vereniging ILIAS open source e-Learning e. V., waarin individuen, bedrijven, onderwijsinstellingen en ILIAS-dienstverleners betrokken zijn. [3] coördinatoren van softwareontwikkeling zijn Matthias Kunkel en – sinds 2005 – Alexander Killing. Diensten en maatwerk worden nu ook aangeboden door commerciële dienstverlenende bedrijven.

Gebruik

Sinds 2000 wordt ILIAS als open-source software gebruikt op tal van universiteiten, academies en instellingen voor voortgezet onderwijs in verschillende landen (vanaf eind 2009: ongeveer 2.500 bekende referentie-installaties). Veel bedrijven en administratieve organisaties gebruiken nu ook het platform voor training en bijscholing. Een van de grootste bekende referentie-installaties is die van het federale arbeidsbureau met meer dan 100.000 gebruikers. Sinds 2006 gebruikt de NAVO ook ILIAS als een leerplatform. Sinds 2013 gebruikt de Beierse politie ILIAS als een elektronisch leerplatform (LP-Pol). [4]

De digitale campus voor voortgezet onderwijs gebruikt ILIAS als basis. De campus werd in 2015 gebouwd door Vimotion GmbH in samenwerking met het ministerie van Onderwijs van de deelstaat Baden-Württemberg in het kader van de alliantie voor levenslang leren .

ILIAS-functionaliteit

Concept

In tegenstelling tot veel leerplatforms uit het Angelsaksische gebied, is ILIAS niet gericht op leren en werken in cursussen. Integendeel, ILIAS is meer in lijn met het idee van de bibliotheek en maakt het mogelijk leer- en werkmaterialen aan te bieden in alle delen van het platform. [5] Content kan ook toegankelijk worden gemaakt voor niet-geregistreerde gebruikers. Er is ook een winkelsysteem voor het marketing van leerinhouden.

Personalisatie

ILIAS biedt een aantal manieren om de leeromgeving aan te passen aan de “persoonlijke desk”, de werkruimte en het informatiebord van elke gebruiker:

Persoonlijk bureau in ILIAS
  • Weergave van bijgewoonde en geselecteerde cursussen, leermodules, forums, werkgroepen etc.
  • Persoonlijk profielbeheer: wachtwoordbeheer, taalkeuze voor gebruikersbegeleiding (28 talen)
  • Bookmark beheer
  • persoonlijke en publieke notities
  • individuele collectie van RSS – Web feeds
  • Dagboek en tijdschema
  • individuele instelling voor het ontvangen van interne e-mails
  • individueel voortgangsrapport
  • openbaar profiel voor het verstrekken van persoonlijke informatie
  • persoonlijke portefeuilles en persoonlijke blogs
  • persoonlijke werkruimte voor het uploaden van uw eigen bestanden

De visuele componenten van het “persoonlijke bureau” zijn individueel aanpasbaar in termen van weergave, opstelling en detaildiepte.

Leren en cursusbeheer

Als centraal element van een ILIAS-installatie bieden cursussen en groepen tal van mogelijkheden om de organisatie van cursussen, seminars of trainingen te ondersteunen:

  • Geautomatiseerde registratie
  • Leerplanning voor cursussen
  • Tijdelijke en test-gevoelige vrijgave van studiemateriaal
  • Objectief gerichte levering van lesmateriaal
  • Beheer van aanwezigheidsgebeurtenissen
  • Leervooruitgangsbesturing voor cursisten
  • collectief adres van de cursisten per e-mail
  • automatisch en handmatig genereren van meldingen (nieuws) over prijsgevoelige evenementen en onderwerpen
  • Kalender voor het beheer van afspraken binnen een cursus (zogenaamde vergaderingen)

Samenwerking

Er zijn verschillende functies die samenwerking en wederzijdse kennis moeten bevorderen:

  • groep systeem
    • automatisch gegenereerde ledengalerijen
    • gemeenschappelijk afsprakenboek
  • samenwerkingsblogs waar meerdere gebruikers berichten kunnen publiceren
  • Weergave van gelijktijdige gebruikers ( Bewustzijn )
  • vCard (profiel) inclusief export
  • Geschiedenis en versiebeheer van bestanden voor coöperatieve bewerking

Communicatie

Om contact te leggen, zijn verschillende communicatiefuncties beschikbaar:

  • geïntegreerd mailsysteem (bestandsbijlagen, mailing naar externe adressen)
  • Maak groepsmails aan groeps- en cursisten
  • Chatten met chatrooms voor cursussen en groepen, evenals openbare chatrooms
  • Forums (moderatiefunctie, bestandsbijlagen, kennisgeving van nieuwe / beantwoorde berichten, export, forumstatistieken)
  • Mediacasts , tot nu toe voor de formaten MP3 , Flash , GIF en PNG
  • Interfaces met virtuele klaslokalen (commerciële en open source software van derden, bijvoorbeeld OpenMeetings )

Test en onderzoek

Met behulp van tests kunnen leerlingen een beoordeling van hun kennis krijgen, worden getest of voorbereid op examens. Op verschillende universiteiten wordt het ILIAS-testsysteem ook gebruikt voor online examens:

  • verschillende vraagtypes ( multiple choice , gap-teksttest inclusief fouttolerantie , numerieke vraag, tekstsubset, toewijzingstaken en plaatsingstaken met drag-and-drop- ondersteuning, image map , gratis tekstvragen, geïmporteerde Java-applets )
  • Gebruik de vragen uit pools opnieuw
  • automatische willekeurige selectie van vragen
  • QTI- interface voor het overdragen van extern gemaakte vragen
  • Het definiëren van verwerkingsopties zoals verwerkingstijd, toegestane proeven, etc.
  • vrij configureerbaar contact regelingen, met inbegrip ECTS specificaties op
  • gedifferentieerde evaluatie van resultaten (inclusief export)
  • Online examen met computerruimteregeling en toezichtfunctie

Er is ook een geïntegreerde enquêtetool beschikbaar, die ook verschillende, herbruikbare en importeerbare vraagtypes en een gedifferentieerde evaluatie van resultaten biedt, evenals:

  • Creëren van adaptieve vragenlijsten
  • ook voor anonieme openbare peilingen

Competentie Management

Vanaf versie 4.2 biedt ILIAS ook competentiemanagement waarmee zowel de zelfbeoordeling van een gebruiker als externe beoordelingen door collega’s kunnen worden uitgevoerd:

  • Creatie en beheer van competenties en hiërarchische competentiestructuren
  • Sjablonen voor het snel aannemen van competentie-roosters
  • self-assessment
  • Externe beoordeling via enquête met 360 ° feedback
  • Vergelijking van zelf- en buitenlandse beoordeling in netwerkdiagram
  • Creëer en beheer functieprofielen met leeraanbevelingen per vaardigheidsniveau

Authoring

Geïntegreerde authoringomgeving

ILIAS biedt een geïntegreerde authoringomgeving die kan worden gebruikt voor het samenstellen van tekst- en multimediamateriaal in webgebaseerde trainingssessies ( WBT’s ):

Mogelijke gebruikersweergave van een ILIAS-leermodule
  • XML-gebaseerde, optionele JavaScript-ondersteuning
  • Importeren vanuit Open Office
  • Exporteren ( XML , HTML , SCORM 1.2)
  • Standaard formaten (” stylesheets “)
  • LaTeX- ondersteuning, bijv. Bijvoorbeeld voor formule-representatie
  • interne links naar andere leerobjecten
  • automatische verificatie van externe hyperlinks
  • Print- en downloadfunctie voor leerlingen
  • Metadata-ondersteuning op alle inhoudniveaus volgens de LOM- standaard

Geïntegreerde SCORM-editor

Vanaf versie 4.0 biedt ILIAS ook een geïntegreerde editor voor het maken van leermodules van SCORM 1.2 en 2004, 3e editie. De belangrijkste kenmerken ondersteunen de vereisten van interoperabiliteit, met name de aanpassing / verdere verwerking van gecreëerde inhoud door derden:

  • ondersteunt stylesheets (verschillende mogelijke, geïntegreerde editor)
  • bewerkbare paginasjablonen (gebruik optioneel)
  • bewerkbare spreadsheetsjablonen (optioneel)
  • geïntegreerde vraagtypen (exporteren met leermodule)
  • Zelfstandige woordenlijst (exporteren met leermodule)
  • Exporteren als SCORM 1.2, SCORM 2004, HTML en ISO
  • Geëxporteerde SCORM-modules kunnen als “bewerkbaar” worden geïmporteerd in andere ILIAS-installaties en daar verder worden verwerkt.

Bestaande inhoud importeren

Er zijn verschillende import-interfaces voor SCORM -1.2, SCORM-2004, AICC en op HTML gebaseerde leermodules om bestaande inhoud te leveren . ILIAS is gecertificeerd als Learning Management System ( LMS ) voor SCORM-Conformance Level LMS-RTE3 (1.2) en SCORM 2004 3rd Edition.

Met behulp van de open-office plug- in van eLAIX kunnen leermodules ook offline worden aangemaakt en geïmporteerd.

Systeembeheerfuncties

  • flexibel op rollen gebaseerd rechtssysteem ( RBAC )
    • globale / lokale rollen
    • automatisch gegenereerde lokale forum-, chat-, groeps- en cursusrollen
    • Rollen templates
    • Eigendomsrechten, inclusief mogelijke onderbreking en rolbescherming
  • Verificatie-opties: CAS , LDAP , SOAP , RADIUS en Shibboleth
  • automatisch genereren / verzenden van wachtwoorden
  • automatische roltoewijzing per e-maildomein
  • flexibele aanpassing van het grafische ontwerp via sjablonen / skins
  • Multi-tenancy
  • uitgebreide webservice- interface ( SOAP )

ILIAS-objecten

De volgende objecttypen kunnen binnen een installatie worden gemaakt:

ILIAS magazine
containerobjecten
Categorie, map, groep, cursus
Deze objecten kunnen andere ILIAS-objecten bevatten en de toegang ertoe beheren. Binnen een cursus kunnen verschillende presentatievormen voor deze inhoud worden geselecteerd, zoals een leerdoelstelling of een leerplanweergave. Met de objecttypesessie kunnen aanwezigheidsgebeurtenissen worden toegewezen aan een cursus of een groep. Met behulp van de Page Editor kan een categorie of cursus worden ontworpen als een eenvoudige webpagina om gebruikers meer informatie te geven.
leerobjecten
Forum, chat, blog, wiki, het verzamelen van gegevens (van 4,3), bestandskoppelingen, webfeeds, Media Cast / podcast, learning module ILIAS learning module HTML, leermodule SCORM / AICC, verklarende woordenlijst, opleiding, testen, onderzoek, boek zwembad, Tuning (vanaf 4.3) , Bibliografie (vanaf 4.4)
Pool objecten
Mediapool, vragenpool voor test, vragenpool voor enquête
Deze objecten kunnen dienen als containers voor gegevens zoals afbeeldingen of films, of voor vragen, zodat ze op elk moment opnieuw kunnen worden gebruikt.
plugin objecten
EtherpadLite, OpenMeetings, LiveVoting, Flashcards Training en meer
Deze objecten kunnen via plugin in ILIAS worden gebruikt. Voor sommige van deze objecten is software van derden vereist. Een gedetailleerd overzicht biedt de plugin-database van ILIAS [6]

Alle objecten worden gemaakt in ILIAS in het “Magazine”. Deze bibliotheek-afgeleide metafoor voor een bibliotheekmagazine bevat een boomstructuur waarin de ILIAS-objecten kunnen worden opgeslagen en de toegang tot deze via het rechtssysteem kan worden beheerd (vergelijkbaar met de hoofdmap van een bestandssysteem). Inhoudsobjecten kunnen als verwijzingen op verschillende plaatsen in de mappenboom worden opgeslagen.

Literatuur

  • Matthias Kunkel: het officiële ILIAS 4 oefenboek: online leren, werken en communiceren . 1e editie. Addison-Wesley, München 2011, ISBN 978-3-8273-2963-9 .
  • J. Henning, G. Dewal, M. Quenzer: ILIAS – Het open source leerplatform : handleiding voor gebruikers, docenten en beheerders . 2e herziene editie. uni-editie, Berlijn 2009, ISBN 978-3-937151-97-7 .
  • H. Weber, S. Zalewski, T. Kastenholz: E-learning in onderwijs: overzicht en voorbeeldimplementatie met ILIAS . 1e editie. Grin Verlag, 2008, ISBN 978-3-640-23836-1 .
  • J. v. Kiedrowski, M. Kunkel: Ontwerp van leerplatforms als open-source software met behulp van het voorbeeld van het ILIAS-platform . In: Dieter Euler, Sabine Seufert (ed.): E-learning in hoger onderwijs en educatieve centra . Oldenbourg Verlag, 2005, ISBN 3-486-20008-9 , blz. 437-451.

Webkoppelingen

  • Officiële website
  • Vereniging ILIAS open source e-Learning e. V.
  • Officiële demoversie (duits, engels)

Individuele proeven

  1. Spring omhoog↑ Software- en hardwarevereisten voor ILIAS – ILIAS-website, geopend op 10 februari 2014.
  2. Jump up↑ Kiedrowski, Kunkel: ontwerp van leerplatforms als open-source software met behulp van het voorbeeld van het ILIAS-platform. 2005, blz. 446.
  3. Jump up↑ Kunkel: het officiële ILIAS 4 oefenboek. 2011, blz. 40 f.
  4. Jump up↑ http://www.fhoed.de/fachhochschulen.htm Website van de aangesloten instellingen van de federale werkgroep digitaal onderwijs aan de universiteiten van de overheidsdienst in Duitsland, toegankelijk op 19 oktober 2017
  5. Spring omhoog↑ ILIAS-functies . Informatiemodule op de ILIAS-website, toegankelijk op 10 februari 2014.
  6. Spring omhoog↑ Plug-in database van ILIAS