OpenOLAT

OpenOLAT is een op internet gebaseerd leerplatform voor onderwijzen, leren, beoordelen en communiceren. De naam staat voor Open O Nline L verdienen A nd T regenen en maakt duidelijk boven alle aspecten van open source en online. OpenOLAT is een opensource-software die sinds 2011 is ontwikkeld door frentix GmbH. OpenOLAT is gebaseerd op de LMS OLAT van de Universiteit van Zürich .

Geschiedenis

OpenOLAT is ontstaan ​​uit het open-sourceproject OLAT. In 2011 werd er een enorme Refactoringprojekt begonnen met de herinrichting van de volledige code en die van de Universiteit van Zürich versie controle systeem Mercurial veranderd. Naarmate de revisies begonnen, werd de toegang tot de repository van de ontwikkelaars geblokkeerd voor de open-sourcecommunity, waardoor deze niet meer kon worden gebruikt. Sindsdien is Open Source door OLAT-ontwikkelaars begrepen als het publiceren van een door Apache gelicentieerde code zonder een onderliggende community-procedure. Dat is de reden waarom het einde van 2011 de vork wasGeïnitieerd door OpenOLAT. OpenOLAT is een alternatieve ontwikkeling voor OLAT, dat een transparant ontwikkelingsproces bevordert met de opname van de open-sourcecommunity. [1] initiator van dit nieuwe project is frentix GmbH, een spin-off van de Universiteit van Zürich, die werd opgericht door een van de oorspronkelijke OLAT uitvinders en bood tot 2011 commerciële diensten aan OLAT. Sinds de oprichting in 2006 heeft frentix essentiële functies ingebracht in de OLAT-code en verantwoordelijk voor een groot deel van de bugfixing.

Voor commerciële klanten heeft frentix tot eind 2011 OLATpro geïmplementeerd met functies die niet in de openbare versie waren opgenomen. Overschakelen naar OpenOLAT heeft veel van de eigen functies van frentix overgedragen en is nu ook beschikbaar in de open source open source-release. [1]

Met versie 8.2 is het groepsmanagement volledig herzien en sterk vereenvoudigd. Versie 8.3 bevatte de integratie met OpenMeetings en met versie 8.4 werd de hele chat-infrastructuur opnieuw opgebouwd en werden de prestaties en stabiliteit van het hele systeem aanzienlijk verbeterd.

Met versie 9.0 werd de JavaScript-laag opnieuw geïmplementeerd. Voorheen werd het framework Ext JS gebruikt, dat werd vervangen door het lichtere jQuery- framework. Daarnaast werd een pool van vragen ondersteund voor gezamenlijke ontwikkeling en uitwisseling en vereenvoudigd hergebruik van examenvragen.

Laat 10,0 bracht een compleet nieuw visueel ontwerp en omschakelen naar een responsive design op basis van Bootstrap , die het gebruik van OpenOLAT op mobiele apparaten mogelijk maakt. Bovendien is het gebied met leermiddelen enorm herontworpen en gesplitst, waardoor leerlingen en auteurs een meer intuïtieve gebruikerservaring hebben.

Release 11.0 heeft de testinfrastructuur volledig gereviseerd en is overgeschakeld naar het IMS QTI 2.1-formaat. Verder is het eAssessment op verschillende niveaus uitgebreid. Daarnaast is een nieuwe portfolio geïmplementeerd.

Functionaliteit

OpenOLAT biedt vele functies voor het leren en lesgeven in cursussen. Een modulair systeem maakt het mogelijk om veel didactische methoden te gebruiken met betrekking tot communicatie, samenwerking en evaluatie. Bovendien biedt het platform veel elementen buiten het systeem. Leermiddelen kunnen ook toegankelijk worden gemaakt voor niet-geregistreerde gebruikers, zogenaamde gasten. Via verschillende boekingsmethoden kan voor een vergoeding leerinhouden worden aangeboden

OpenOLAT bevat veel elementen die kenmerkend zijn voor leerbeheersystemen:

  • Learning Content Management System : leerinhoud maken en beheren met geïntegreerde HTML, IMS CP en IMS QTI- editor
  • Courseware: Cursus systeem met veel cursus elementen en fijn korrelig zicht en toegangsregels
  • Persoonlijke leeromgeving: leren, controle leren met referenties, notitiefunctie
  • Groupware: werken in groepen, samenwerkingshulpmiddelen zoals wiki, forum, documentarchivering, enz
  • studiegids
  • Cursusrepository en resourcemap met versiebeheerfunctie
  • Coachfunctie en logging-database
  • Tests en zelftests met verschillende soorten vragen, vragenlijst
  • Taakmodule en onderwerptoewijzing
  • WYSIWYG HTML-editor
  • Meertaligheid: OpenOLAT ondersteunt meer dan 15 talen
  • Gebruikersbeheer met aanmaken van één gebruiker en importeren door gebruikers
  • Rol en rechtenbeheer
  • ondersteunt veelgebruikte browsers (Firefox, Chrome, Safari, Internet Explorer)
  • Integratie met bestaande systemen via REST API , LDAP , oAuth en Shibboleth

Cursus systeem en leermiddelen

Het spasysteem is het centrale element van een OpenOLAT-installatie. Het is verdeeld in gebieden voor leerlingen en auteurs. Auteurs mogen hun cursussen en leermiddelen beheren in het gedeelte Authoring. Via de vele cursusonderdelen van de geïntegreerde cursuseditor kunnen verschillende leer- en onderwijsscenario’s in kaart worden gebracht, evenals omgevingen voor samenwerking en samenwerking. Een belangrijk onderdeel van het cursussysteem zijn de leermiddelen, die zowel kunnen worden geïmporteerd als gemaakt. Met uitzondering van de cursus zelf, kunnen alle leermiddelen worden geïntegreerd in een of meer cursussen. Echter, met de opname van een leermiddel in een cursus, wordt de bijbehorende bron niet gekopieerd naar de cursus, er wordt alleen naar verwezen. Als de leerbron is bewerkt,

De volgende leermiddelen zijn beschikbaar in OpenOLAT:

  • Cursussen: de OpenOLAT-cursus is een containerformaat en het eigen documenttype van OpenOLAT. [2] De cursus verschillende didactische scenario’s in kaart via banenbouwer worden opgenomen waarbij elk aantal cursuselementen en leermiddelen.
  • CP: IMS Content Package , kortweg IMS CP, is een leerinhoud in een gestandaardiseerd e-learningformaat. Een IMS CP kan in de eigen CP-editor worden gemaakt of worden geïmporteerd. OpenOLAT ondersteunt de IMS CP-versie 1.1.2.
  • SCORM: Shareable Content Object Reference Model , een ander gestandaardiseerd platform voor leren e-learning. Alle versie 1.2 SCORM-modules kunnen in OpenOLAT worden geïmporteerd.
  • Wiki , podcasts en blogs
  • Portefeuillesjabloon : portfoliosjablonen worden opgenomen als portfolio-oefeningen in cursussen. Dit document geeft leerresultaten en leerprocessen.
  • IMS QTI- tests: tests kunnen in OpenOLAT worden geïntegreerd als examen of als zelftest. Tests in het IMS QTI-formaat kunnen worden geïmporteerd of gemaakt in de testeditor.
  • Vragenlijst: meestal wordt een vragenlijst gebruikt voor het verzamelen van gegevens. Kan worden geïmporteerd of gemaakt in de testeditor
  • Resourcemappen: Resourcemappen worden gebruikt om documenten en bestanden op te slaan die ofwel in verschillende cursussen beschikbaar moeten zijn, ofwel als mappen in de catalogus moeten worden opgenomen.
  • Woordenlijst: met een woordenlijst kan terminologie worden weergegeven bij het leren van inhoud zonder deze te betrekken bij de leerinhoud zelf

Test & Evalueer

Tests worden in OpenOLAT gebruikt om studenten te testen of voor te bereiden op examens. Met behulp van de cursuseditor worden de tests aangepast in presentatie- en bewerkingsopties. Tests worden geïmporteerd of gemaakt met behulp van de QTI-testeditor. OpenOLAT ondersteunt het IMS QTI-formaat in versie 2.1 en 1.2. De vragenlijst is geschikt voor enquêtes en gegevensverzamelingen. De assessmenttool en de archiveringstool kunnen worden gebruikt om tests en vragenlijsten te evalueren.

  • verschillende testtypen: test, zelftest, vragenlijst
  • verschillende soorten vragen: multiple choice , single choice, gap- teksttest, kprim, vrije tekst, matrix, toewijzing met slepen & neerzetten, hottext, hotspot, uploaden van documenten en tekenen
  • Testvragen: vragenpool en willekeurige volgorde; Terugkoppeling instellingen
  • Bewerkingsopties kunnen worden ingesteld: verwerkingstijd, toegestane pogingen, notitiefunctie; Sta beëindiging of onderbreking toe
  • Tijdslimiet kan worden ingesteld
  • Weergaveopties in de cursus: volledig scherm, menunavigatie aan / uit, vraagweergave, resultatenweergave
  • Resultaatevaluatie per test en per gebruiker inclusief export
  • Grafische testevaluatie met kerncijfers en staafdiagrammen

Onderzoeksmodus

De examenmodus in OpenOLAT is een cursusfunctionaliteit waarmee u gedurende een bepaalde tijd tests of examens met volledige cursussen in de beveiligde modus kunt uitvoeren. Examens kunnen worden beperkt tot specifieke gebruikersgroepen. Auditzekerheid kan worden vergroot door deze te beperken tot IP-adressen. De controle kan in de kioskmodus worden uitgevoerd als de Safe Exam Browser voor controle moet worden gebruikt.

Vragenpool

De vragenpool in OpenOLAT is een database met individuele testvragen, zogenaamde items, die meestal in QTI- formaat zijn. Elk item bevat alle gerelateerde informatie en metagegevens die worden verzameld en samengesteld volgens de metadata van de leerobjecten . Items worden in groepen uit de vragenpool geëxporteerd en beschikbaar gemaakt als OpenOLAT-leerbron voor testen. Elk item bevat niet alleen de vraag en de bijbehorende antwoorden, maar ook informatie over z. Als auteur, aanmaakdatum, trefwoorden, maar ook parameters voor itemanalyse kunnen worden toegevoegd. Items kunnen een leermiddel zijn of een externe XMLBestand of rechtstreeks in de vragenpool aangemaakt. Delen in groepen of groepen stelt testauteurs in staat om samen te werken aan items en tests.

  • Test onafhankelijke vragenlijst
  • verschillende soorten vragen: multiple choice , single choice, gap- teksttest, kprim, vrije tekst, matrix, toewijzing met slepen & neerzetten, hottext, hotspot, uploaden van documenten en tekenen; Vraagtypes kunnen worden aangemaakt in Question Pool Administration zelf
  • Herbruikbaarheid van individuele vragen
  • Import en export van testen

Zorg, samenwerking & communicatie

Met de toewijzing van rollen en rechten, evenals de groepen, biedt OpenOLAT gerichte ondersteuning voor cursussen, groepen en gebruikers. Sociale tools zoals blogs, forums, wiki’s, podcasts en de bestandsdiscussie, mail en chat maken de communicatie en samenwerking tussen OpenOLAT-gebruikers mogelijk. Groepen kunnen, ongeacht het verloop, worden gebruikt voor projectwerk en kunnen door leerlingen worden gemaakt en gebruikt, afhankelijk van de configuratie. Sinds de 8.2 [3]release wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen cursusgebonden leergroepen en cursusonafhankelijke werkgroepen. Klassen met meerdere cursusopdrachten kunnen ook aan de groepen worden toegewezen.

Zorg

Rolopdrachten in groepen en cursussen maken de toewijzing van deelnemers aan eigenaars (cursus) of supervisors (groep en cursus) mogelijk, die vervolgens toegang hebben tot de assessmenttool en de credits. Terwijl eigenaren altijd volledige toegang hebben tot alle administratieve hulpmiddelen van de resource, inclusief lidbeheer, hebben beheerders beperkte toegang tot de leerbron [4]

  • Coachingstool: supervisors ontvangen een overzicht van alle toegewezen gebruikers en toegang tot hun prestatiegegevens in één tool.
  • Informatie leermateriaal: gesuperviseerde cursussen
  • Assessment Tool: evalueert en evalueert studenten. Alle beoordeelbare cursuselementen (toets, SCORM, taak, evaluatie, portfoliotaak, checklists) kunnen hier handmatig worden geëvalueerd.
  • Inschrijving: met behulp van het cursuselement Inschrijving kan het aantal deelnemers aan een cursus worden beperkt, met en zonder wachtlijst
  • Abonnementsfunctie voor nieuwe berichten, bijvoorbeeld In wiki’s, ePortfolio, bestandsdiscussie, blogs
  • statistiektool

Samenwerking

Naast het groepssysteem met de optionele link naar een of meer cursussen, zijn er verschillende cursuselementen beschikbaar binnen de cursussen die samenwerking in samenwerkingsverband mogelijk maken.

  • Groepen met verschillende tools: informatie, e-mail, groepsagenda, mappen, groeps-chat, wiki, virtuele ruimte en ePortfolio
  • Course elementen Wiki , Forum , Virtual kamers (Vitero, OpenMeetings [5] en Virtual Classroom) en onderwerp opdracht
  • Buddylijst – Toon online contacten van groepen
  • file versioning

Communicatie

Naast het geïntegreerde mailsysteem zijn er extra communicatiefuncties beschikbaar om contact op te nemen met:

  • Chat – OpenOLAT, cursus en groep, met vriendenlijst
  • Abonnementsfunctie voor nieuwe berichten, bijvoorbeeld In forums, wiki’s, blogs , mappen en kalenders
  • Cursus elementen Vitero virtueel team kamer (commerciële add-on software), Virtual Classroom , openbare vergaderingen en de lijst van de deelnemers als een galerie

Persoonlijke leeromgeving

OpenOLAT kan een gebruiker de presentatie van cursussen en het leren platform zelf door rol en groepsopdrachten, het gebruik van de zichtbaarheid en de toegangsregels en de curriculaire gebruik van leermiddelen catalogus. De OpenOLAT portal is aanpasbaar door de gebruiker toegang pagina in de LMS.

Leren

Cursussen en opdrachten kunnen qua uiterlijk, inhoud en, voor B. bezorgingsgegevens kunnen worden aangepast aan de individuele gebruiker. Zichtbaarheid en toegangsregels zorgen ervoor dat toegang tot cursuselementen afhankelijk is van de tijd, afhankelijk is van de groep of afhankelijk is van de beoordeling. Door middel van expertregels kunnen fijnkorrelige toegangs- en zichtbaarheidregels voor cursussen en elk individueel cursuselement worden gecreëerd.

  • Uitzenddatum van z. B. Portfolio-taak afhankelijk van het eerste openen van een cursus
  • inschrijving
  • prestatiegegevens
  • Cursuskalender voor het beheren van cursusspecifieke afspraken
  • Meldingsmodule om meldingen te maken voor prijsgevoelige evenementen en onderwerpen met automatisch abonnement
  • Aanwezigheidsinstructie mogelijk via virtuele ruimtes, vereist geen toegangscode van de deelnemers
  • Noteer de functie in cursussen
  • Curriculum: Cursuslijst in de catalogus

Personalisatie

Voor verschillende gebruikersgroepen kunnen individuele pagina’s of cursussen worden geconfigureerd als de startpagina. Gebruikers kunnen worden gegroepeerd op rollen of kenmerken, zoals onderwerp of instelling. Bovendien heeft elke gebruiker de mogelijkheid om zijn persoonlijke startpagina vrij te kiezen. Verdere personalisatie is mogelijk door persoonlijke hulpmiddelen en instellingen. Deze staan ​​in het uitvouwbare persoonlijke menu.

  • Configuratie: persoonlijk profiel en openbaar profiel (visitekaartje) bewerken (inclusief afbeelding), systeeminstellingen zoals. Stel bijvoorbeeld de taal en lettergrootte in, wijzig het wachtwoord, stel chatvoorkeuren in, zoals B. Zichtbaarheid
  • persoonlijke kalender, in de OpenOLAT interne en externe agenda’s zoals. Google of Outlook Agenda kan bijvoorbeeld worden geïmporteerd
  • Abonnementsbeheer van alle OpenOLAT-abonnementen. Kan worden weergegeven als een RSS-feed in populaire nieuwslezers
  • OpenOLAT bladwijzers
  • verzamelde notities van cursussen
  • Weergave van alle certificaten van uitvoering
  • brievenbus
  • ePortfolio-module: Portfolio-oefeningen van cursussen en privéportfoliomappen worden hier verwerkt en beheerd. Ontgrendelde portfolio’s van andere gebruikers worden hier ook bekeken en becommentarieerd

Authoring – Course Editor, CP Editor, Test Editor

OpenOLAT heeft een eigen auteurgedeelte, waar cursussen, leermiddelen en cursusonderdelen worden gecreëerd om e-learningcursussen samen te stellen. Deze sectie wordt gebruikt om eenvoudig alle cursussen en leermiddelen te beheren. Cursussen hebben een cursuseditor waarin cursusspecifieke leermiddelen kunnen worden gemaakt en geconfigureerd. Cursussen worden in zip-indeling geïmporteerd van de ene OpenOLAT-instance naar de andere.

  • Wizard cursus
  • Cursusspecifieke lay-out, incl. Afbeelding
  • ondersteunde e-learningstandaarden: IMS Content Packaging, IMS QTI, SCORM
  • Links naar cursuselementen, bibliotheek en externe bronnen
  • Metadata en versiebeheer
  • verfijnde zichtbaarheid en toegangsregels per cursuselement, evenals toegangsgroepen en methoden op cursusniveau
  • Woordenlijst integratie
  • Integratie van mediabestanden (video, foto en geluid) via de WYSIWYG-editor
  • Publiceren: wijzigingen in een cursus worden pas zichtbaar nadat ze zijn gepubliceerd. Elk cursuselement kan individueel worden gepubliceerd zoals gewenst
  • Cursusvoorbeeld: voor de publicatie kan een cursus met verschillende instellingen worden gecontroleerd

Geïntegreerde IMS CP- en QTI-editors

OpenOLAT heeft eigen contentverpakkings- en testeditors die kunnen worden gebruikt om IMS-inhoudspakketten en QTI-tests te maken. CP’s en tests die op deze manier zijn gemaakt, kunnen worden geëxporteerd vanuit OpenOLAT en worden gebruikt in andere LMS’s die ook de standaardindelingen IMS CP of IMS QTI ondersteunen.

Systeembeheerfuncties

milieuadministratie

Systeembeheerders beheren OpenOLAT via het tabblad Beheer. Daar wordt onder andere de taalkeuze gemaakt, de lay-out aangepast en Quota en versiebeheer gemaakt.

  • Betaling met PayPal- betaling
  • Verbinding en integratie via REST API
  • Verificatie-opties: LDAP en Shibboleth
  • Automatisch verzenden van wachtwoorden
  • Vertaalprogramma om OpenOLAT in nieuwe talen te vertalen of om bestaande talen aan te passen
  • Zelfregistratie, toegangscontrole en PayPal-configuratie
  • table configuratie
  • Gebruikersadministratie: gebruikers maken, importeren, aanpassen en verwijderen; Massa gegevens van meerdere gebruikers tegelijk veranderen
  • Groepsmanagement – opzet en beheer van cursusgroepen
  • Loggen: alles kan worden vastgelegd en gecontroleerd
  • Systeemcontrole: actieve bewaking van de beschikbaarheid van het systeem en meting van de belangrijkste prestatie-indicatoren

fx-plugins

Naast de functionaliteiten die zijn opgenomen in de openbare release en exclusief op klantinstallaties van frentix, zijn de volgende functies ook beschikbaar. Sommige hiervan zijn al besproken in de vorige tekst.

  • Betaling: biedt betaalde toegang tot cursussen en werkgroepen. Betalingsopties zijn PayPal of creditcardbetalingen.
  • Bibliotheek: ongeacht het leermiddelensysteem kunnen documenten in de bibliotheek worden gepubliceerd. Deze zijn dan beschikbaar voor alle OpenOLAT-gebruikers.
  • Ledenpagina: een lijst met alle geregistreerde gebruikers, ook bruikbaar voor gebruikers die geen gebruikersbeheerders zijn.
  • Cursusdatabase: Verdere instellingen en gegevens van een cursus kunnen worden opgeslagen en bewerkt via de REST API.
  • Beheerdersconsoles: verschillende GUI’s die het beheer van de administratie moeten vereenvoudigen.
  • QTI-teststatistieken: cursusgeïntegreerde tests, zelftests en vragenlijsten kunnen statistisch worden geëvalueerd.

Prijzen

  • Open Source Award 2011 in de categorie “Business Case” [6]
  • eLearning Award van het E-Learning Journal 2012 in de categorie “Open Source” [7]
  • Test van het E-Learning Journal 2012 in de categorie Learning Management System. Test cijfer 1.5 [8]
  • eLearning Award van het e-learning journal 2013 in de categorie “Open Source” [9]
  • eLearning Journal Test 2015 Categorie Learning Management Systemen. OpenOLAT 10.3 behaalt testcijfer “Zeer goed”. [10]

Specificatie

OpenOLAT is geschreven in Java op basis van de Java servlet- interface en draait op Windows, macOS en Linux, meestal in een Tomcat- installatie. De LMS is ontwikkeld en gedistribueerd onder een open source-licentie voor Apache 2.0 . OpenOLAT ondersteunt UTF-8 en algemene databasesystemen zoals MySQL of Postgres. Voor de beveiliging van alle gebruikers- en cursusspecifieke gegevens wordt OpenOLAT beschermd door SSL-codering.

Historisch gezien gebruikt OpenOLAT zijn eigen op componenten gebaseerde MVC- applicatieframework. Database abstractie maakt gebruik van slaapstand , veerconfiguratie , Maven build-proces en Mercurial code managementsysteem . De gebruikersinterface is geïmplementeerd in HTML / CSS / Javascript, waarbij met een Ajax- mechanisme alleen de delen van het scherm die daadwerkelijk zijn gewijzigd, zijn bijgewerkt.

Literatuur

Vanwege de jonge leeftijd van de LMS is er nog steeds geen onafhankelijke literatuur van derden over het systeem. Vanwege de afsplitsing van de LMS OLAT maar kan worden gebruikt voor basisdingen in de literatuur. Aangezien OpenOLAT is gebaseerd op OLAT 7.1 [1] , kan literatuur die vóór de vork is gemaakt ook als gedeeltelijk geldig voor OpenOLAT worden beschouwd.

Individuele proeven

  1. ↑ Ga naar:a c frentix lanceert Open Source Initiative: OpenOLAT ( Memento van 22 augustus 2012 in het internetarchief ) Blogbericht van 12 december 2012. Betreden op 19 december 2014
  2. Spring omhoog↑ OpenOLAT gebruikershandleiding, p.24 OpenOLAT projectpagina. Betreden op 4 juni 2012.
  3. Spring omhoog↑ OpenSource LMS OpenOLAT 8.2 vrijgegeven Persbericht van 27 november 2012. Verkregen op 23 januari 2013
  4. Jump-up↑ OpenOLAT-installatie: informatie in de ledenadministratie van een cursus. Alleen toegankelijk na inloggen en met de juiste rechten.
  5. Spring omhoog↑ Open Source LMS OpenOLAT 8.3 vrijgegeven Persbericht van 21 januari 2013. Opgehaald op 23 januari 2013
  6. Spring omhoog↑ http://www.ossawards.ch/awards-2011/gewinner/ ( Memento van 5 november 2013 in het internetarchief )Betreden op 4 juni 2012
  7. Jump up↑ E-learning Journal E-Learning Award Archief. Betreden op 4 juni 2012
  8. Spring omhoog↑ http://www.frentix.com/fileadmin/documents/eLearningTest_openOLAT.pdf
  9. Jump up↑ E-Learning Journal E-Learning Award. Betreden op 4 februari 2014
  10. Spring omhoog↑ http://www.openolat.com/testbericht-openolat-sehr-gut/