OLAT

OLAT is een Learning Management System (LMS), dat als een webtoepassing verschillende vormen van webgebaseerd leren, onderwijzen en modereren ondersteunt zonder veel didactische beperkingen. De productnaam OLAT is het acroniem (strikt genomen, een eerste woord ) voor O Nline L verdienen A nd T regent. OLAT is sinds 1999 ontwikkeld aan de universiteit van Zürich en is beschikbaar als gratis open source .

Ontwikkeling

OLAT begon in 1999 als een studentenproject aan de Universiteit van Zürich. In 2000 won OLAT de MEDIDA-PRIX . Met versie 3.0 werd het systeem in 2004 volledig herontwikkeld en is sindsdien beschikbaar als een op componenten gebaseerde Java- applicatie Open Source . OLAT ondersteunt verschillende e-learningstandaarden , zoals IMS Content Packaging , IMS QTI en SCORM 1.2. Met versie 4.0 is OLAT uitgebreid met verschillende elementen die de uitbreiding van de LMS-functies vergemakkelijken. Versie 5.0 introduceerde de functies Wiki, Calendar, AJAX Beta Mode en Full Text Search. Versie 6.0 bevatte voornamelijk een nieuwe lay-out op basis van een bruikbaarheidstudie. Versie 6.1 biedt volledige schaalbaarheid, zodat het met een cluster kan werkenbediend vanaf meerdere servers. Dit is cruciaal om een ​​goede werksnelheid te garanderen, zelfs met zeer hoge gelijktijdige gebruikersnummers. OLAT 7 biedt nu ondersteuning voor de standaard REST API (voor plug-in verbinding), IMS Basic LTI (voor verbinding met andere tools) en IMS QTI 2.1-ondersteuning (voor tests en quizzen). Voor auteurs is er nu een cursuswizard die u begeleidt bij het maken van OLAT-cursussen. En vanaf OLAT 7 wordt de volledige toepassing geïmplementeerd als een WAR-bestand en kan deze eenvoudig op elke Java Servlet Engine worden geïnstalleerd.

OLAT-bouwstenen

OLAT bevat veel elementen die typerend zijn voor e-learningplatformen:

  • Content Management
  • discussieforums
  • file discussies
  • wikis
  • babbelen
  • blog
  • podcast
  • E-portfolio
  • Bestandsmap met versiebeheerfuncties
  • projecten
  • IMS Basic LTI
  • IMS QTI 2.1
  • kalender
  • lijst met links
  • vragenlijst
  • Tests en zelftests met verschillende soorten vragen
  • Taakmodule (voor het verzenden en corrigeren van oefeningen)
  • Evaluatiemodule (voor de aankondiging van evaluaties)
  • HTML-editor met videospeler
  • Schaalbaarheid: OLAT kan met een cluster worden gebruikt
  • Meertaligheid (OLAT is beschikbaar in vele talen [5] en ondersteunt UTF-8 )
  • OLAT integreert instant messaging systeem XMPP om synchrone communicatie en maken het bewustzijn voor de gebruiker te verhogen.

Overige componenten

Naast de typische LMS-functies biedt OLAT een complete oplossing voor e-learningprojecten. De volgende aspecten worden behandeld door OLAT:

  • LMS: Beheer leerlingen en hun punten en voortgang, coaching, logging database
  • LCMS: leerinhoud creëren met geïntegreerde HTML-editor, IMS CP Editor en IMS QTI Editor
  • Courseware: Cursussen maken met verschillende cursusonderdelen, het verloop van de cursus regelen met toegangsregels
  • DLO: Consumeer leerinhoud, leer controle , maak aantekeningen, bekijk scores
  • Groupware: werken in leer- of projectgroepen, samenwerkende elementen zoals Wiki, Filesharing, Forum, Chat en IM enz.
  • Campus Management: cursuscatalogus voor de ontwikkeling van een curriculum of cursusaanbod, rechtenbeheer
  • Integratie: REST, LDAP, Shibboleth

Huidige staat en toekomstige ontwikkeling

Als een strategisch LMS van de Universiteit van Zürich wordt OLAT nog steeds ontwikkeld. OLAT is de afgelopen jaren veel gebruikt, vooral in het Europese hoger onderwijs. OLAT heeft vergelijkbare doelen als het Sakai-project [6] , maar heeft een langere ontwikkelingsfase vergeleken met dit Amerikaanse initiatief. OLAT is vanaf de grond af ontworpen om campusbrede e-learning te ondersteunen en kan worden vergeleken met commerciële platforms zoals Blackboard of open source-platforms zoals Moodle , maar het is niet voldoende vanwege het trage tempo van de ontwikkeling in de afgelopen jaren.

OLAT is een volwaardig LMS dat wordt gebruikt op universiteiten met duizenden gebruikers, bijvoorbeeld. B. Universiteit van Zürich: ca. 50.000 (inclusief ca. 30.000 gebruikers van andere Zwitserse universiteiten), de Universiteit van Hamburg : ca. 30.000 [1] en sinds zomer semester 2011 ook de Johann Wolfgang Goethe Universiteit Frankfurt am Main : ca. 50.000 gebruikers ,

In 2006 ontstond het spin-off bedrijf Frentix GmbH uit het project met als doel OLAT buiten de Universiteit van Zürich te positioneren en diensten aan te bieden voor het open source systeem voor zowel bedrijven als opleidingsinstituten op commerciële basis. Sinds de oprichting van het bedrijf is frentix trouw gebleven aan het open-sourceconcept en heeft het bijgedragen aan de verdere ontwikkeling van het systeem. Commerciële diensten hebben de distributie verder geconsolideerd in bedrijven, hogescholen, scholen en andere onderwijsinstellingen.

Andere serviceproviders zijn voortgekomen uit de open-sourcecommunity. De meeste van deze bieden regionaal gespecialiseerde OLAT-diensten (bijv. In Griekenland, Polen of China). OLAT wordt vaak ook op de markt gebracht onder een ander merk, dus het leveren van nauwkeurig bewijs van bestaande installaties is uiterst moeilijk.

Sinds eind 2009 biedt chemmedia AG een speciaal aangepaste versie van OLAT aan voor bedrijven onder de naam OLAT Enterprise Edition. In Zürich biedt frentix GmbH ook OLAT-oplossingen voor bedrijven.

In 2011 werd een radicaal refactoringproject gelanceerd door de Universiteit van Zürich en gewijzigd in Mercurial als een code managementsysteem. Als onderdeel van deze herstructureringen werd de toegang tot de repository van ontwikkelaars voor de open-sourcecommunity geblokkeerd en werd elke invloed van de community geblokkeerd. Het begrip van het Open Source OLAT-team sindsdien is beperkt tot het publiceren van voltooide code onder de Apache-licentie zonder een communityproces.

Als gevolg hiervan werd eind 2011 een vork gelanceerd onder de naam OpenOLAT . OpenOLAT is een alternatieve ontwikkeling voor OLAT, die een transparant ontwikkelingsproces en de betrokkenheid van de gemeenschap bevordert. De initiator van dit nieuwe project is frentix GmbH, een bedrijf dat is opgericht door een van de oorspronkelijke OLAT-uitvinders die commerciële diensten aanbiedt aan OLAT en in het verleden essentiële functies heeft geleverd aan OLAT. [2]

Prijzen

  • OLAT heeft momenteel de hoogste beoordeling in de courseware-sectie van de open source portal van UNESCO. [3]
  • OLAT heeft de MedidaPrix 2000 gewonnen. [4] [5]
  • OLAT heeft de Swiss Open Source Award 2008 gewonnen. Zie [6] .
  • In 2009 won OLAT de IMS Learning Impact ‘Leadership Award’ 2009 voor het beste open source leerplatform. Zie [7] .

Specificatie

OLAT werkt zonder wijzigingen op Unix , Linux , OpenBSD , FreeBSD , Windows , macOS . De vereisten voor OLAT zijn hoofdzakelijk:

  • Java SDK
  • Tomcat servlet-motor
  • Database zoals MySQL of PostgreSQL

Zie ook

  • Learning Management System

Literatuur

Didactisch gebruik van OLAT:

  • Clematide, S., Bünzli, A., Roth, S., Mahlow, C., Hess, M. (2008). Op dialoog gebaseerd leren en evalueren in OLAT. Lezing op de OLAT-conferentie 2008, 26.-28. Maart 2008, Universiteit van Zürich. (Samenvatting online beschikbaar op: [7] )
  • Mahlow C. (2010). Het geschikte e-leersysteem voor een universiteit kiezen. In Y. Kats (ed.): Learning Management Systems en Software Solutions for Online Teaching: Tools and Applications (p. 57-80). Hershey PA, New York: IGI Global. ISBN 978-1-61520-853-1 (Pre-print online beschikbaar op: [8] )
  • HAMBURGER ELEARNING MAGAZINE No. 3: Olat in actie. December 2009. (Online beschikbaar op: [9] ; PDF-bestand; 8.18 MB).
  • Streule, R., Oberholzer, R., Läge, D. (2008). De e-learningcursus “Psychopathology Taught Online” – flexibiliteit en aanpassingsvermogen dankzij OLAT en eLML. Lezing op de OLAT Conference 2008, 26.-28. Maart 2008, Universiteit van Zürich. 26e-28e Maart 2008, Universiteit van Zürich. (Slides online beschikbaar op [10] )
  • Zimmermann, T., Hurtado, D., Berther, M., Winter, F. (2008). Dialoog met 200 studenten – kan dat? Blended learning in een lezing met een groot aantal deelnemers. Het universitaire systeem . 56 (6), pp. 179-185. (Online beschikbaar op: [11] )
  • Zimmermann, T., Bucher, K.-L., Hurtado, D. (2010). Hybrid Dialog: Dialogic Learning in Large Lecture Classes. In Y. Kats (ed.), Learning Management System Technologies en Software Solutions for Online Teaching: Tools and Applications (pp. 314-331). Hershey PA, New York: IGI Global. ISBN 978-1-61520-853-1

Webkoppelingen

  • Site van de OLAT-community, downloads, mailinglijsten en andere informatie
  • Demo-installatie van OLAT, alle componenten kunnen worden uitgeprobeerd
  • Hoofdinstallatie van de universiteit van Zürich . Sommige cursussen staan ​​open voor een gastlogin
  • Onafhankelijke vork van OLAT

Individuele proeven

  1. Spring omhoog↑ [1]
  2. Spring omhoog↑ [2]
  3. Spring omhoog↑ www.unesco.org (Engels)
  4. Spring omhoog↑ www.medidaprix.org ( Memento van 12 december 2007 in het Internetarchief ), de belangrijkste e-learningprijs in de Duitstalige wereld.
  5. Spring omhoog↑ www.medidaprix.org
  6. Spring omhoog↑ [3]
  7. Spring omhoog↑ [4]