Moodle

Moodle [ / muːdl / ] is een gratis objectgericht cursusbeheersysteem en leerplatform . De software biedt de mogelijkheden om coöperatieve onderwijs- en leermethoden te ondersteunen .

Voorwaarde voor de installatie is PHP en een database, bijvoorbeeld. Als MySQL of PostgreSQL en Oracle , MS SQL en andere databases die DBXML support. De naam Moodle was oorspronkelijk een afkorting voor Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment . Moodle heeft een hoge penetratiegraad, zoals blijkt uit de meer dan 84.600 geregistreerde installaties met 117 miljoen gebruikers in 13,8 miljoen cursussen in 233 landen, die werden vastgelegd op de projectpagina (vanaf september 2017). [4]Dit zijn bedrijven, openbare onderwijsinstellingen zoals scholen en universiteiten, evenals particuliere onderwijsinstellingen. Wereldwijd zijn er 81 erkende “Moodle Partner Companies” [5] die Moodle professioneel ondersteunen, d. h. zij financieren het voortdurende onderhoud en de ontwikkeling van het programma. In november 2015 is de Moodle User Association van start gegaan. Het wordt weer een financieringspoot voor Moodle.

Bouw

Moodle biedt virtuele klaslokalen. Deze bieden werkmaterialen en leeractiviteiten. Elke klasse kan zo worden geconfigureerd dat alleen geregistreerde deelnemers kunnen deelnemen, gasten zijn toegelaten of een wachtwoord is vereist om deel te nemen. Verschillende cursusformaten maken een “weekoverzicht”, een thematische structuur, een centraal forum of een SCORM- leereenheid in het centrum mogelijk.

Werkmaterialen in cursussen zijn teksten, links en bestanden. Leeractiviteiten zijn forums, test, taak, les, wiki, etc. De indeling van werkmaterialen en leeractiviteiten maakt verschillende didactische scenario’s mogelijk die een educatief of constructivistisch leermodel kunnen volgen.

Gebruikers hebben rollen toegewezen aan hen in de klas of individuele activiteiten als coaches / docenten / leraren of deelnemers / studenten / studenten. Het Open Badges- project, dat wordt beheerd door de Mozilla Foundation , opent de mogelijkheid om digitale certificaten van prestatie, de zogenaamde onderscheidingen, vanaf versie 2.5 uit te geven. Houders van dergelijke onderscheidingen kunnen deze via internet presenteren, bijvoorbeeld in het e-portefeuillesysteem Mahara .

Modules

Een van de standaardleeractiviteiten in Moodle is bijvoorbeeld ‘stemmen’, wat overeenkomt met een kleine enquête of ‘feedback’ voor het uitvoeren van evaluaties. Met een ‘taak’ kan de docent een oefening specificeren die door cursusdeelnemers moet worden verwerkt en vervolgens als tekst of bestand moet worden ingediend om op tijd te worden geüpload. Dit kunnen bijvoorbeeld uitwerkingen, presentaties of rapporten zijn.

Naast de andere communicatiemodules zoals chat, forum en het berichtensysteem (messenger), bevat Moodle ook een wiki-functie, die het mogelijk maakt om samen aan teksten te werken. Blogs kunnen direct in het systeem worden gebruikt. Een testmodule voor de geëvalueerde query van de leersuccessen kan worden gedaan via verschillende vraagtypen – zoals: Als meerkeuzevragen, toewijzing en vrije tekst worden gebruikt. Leerlessen kunnen rechtstreeks in Moodle worden gemaakt. Bovendien kunnen SCORM- leereenheden worden geïntegreerd. Cursussen en leereenheden kunnen echter niet in deze formaten worden geëxporteerd, maar kunnen alleen worden uitgewisseld tussen Moodle-systemen. De SCORM-functionaliteit is gecertificeerd door ADL . [6]

Moodle-systemen kunnen met elkaar worden genetwerkt om cursusinhoud te delen en toegang te krijgen tot de cursus. Sinds Moodle 2.1 is de IMS Learning Tools Interoperability Standard (LTI) [7] ondersteund. Hierdoor kunnen externe content en activiteiten naadloos worden geïntegreerd.

Naast de standaardmodules zijn er een groot aantal optionele add-on-modules. De hoge mate van flexibiliteit in het ontwerp van de klas wordt aangevuld door een vrij configureerbaar rol- en rechtenmodel en de visuele aanpasbaarheid op basis van cascading style sheets (CSS).

Extra modules

Uitbreidingsmodules die geen deel uitmaken van het standaard installatiebereik van Moodle, zoals: Bijv. “Certificaat” (voor het maken van deelnemerscertificaten als PDF-bestand), “Individueel leerplan” (ILP, gebruikt om individuele leerplannen te maken). Interfaces met LiveClassRoom- systemen kunnen worden toegevoegd. Ongeveer duizend extra plug-ins die beschikbaar zijn om te downloaden, kunnen worden gedownload van de Moodle-website – Moodle moedigt programmeurs expliciet aan om hun eigen ontwikkelingen aan het project bij te dragen. Wanneer u add-on-modules implementeert, moet u altijd zorgen dat deze worden ondersteund door de Moodle-versie die wordt gebruikt. [8]

Geschiedenis

moodle-ontwikkelaar Martin Dougiamas

Moodle is sinds 1999 ontwikkeld door Martin Dougiamas (Australië). Het uitgangspunt was de kritiek op klassieke leerplatforms, die uitsluitend als materiële distributiestations dienden. Dougiamas had computerwetenschappen en later pedagogiek gestudeerd. Hij heeft uitgebreid ingegaan op sociaal constructivistische leerbenaderingen . [9] In een (niet voltooid) promoveerde, ontwikkelde hij een nieuw leerplatform Moodle. De eerste versie werd vrijgegeven in augustus 2002. [10]

Moodle 2.0 werd uitgebracht op 24 november 2010. Bestaande functies zijn fundamenteel herzien (bijv. Prijsafdekking, editor, ontwerpen, intern bestandsbeheer) en er zijn een aantal nieuwe functionaliteiten geïmplementeerd (bijv. Externe archieven, “community-hubs”). [11]

Moodle 3.0 is uitgebracht op 16 november 2015. Hoewel Moodle 2.0 veel fundamentele veranderingen bevatte, is Moodle 3.0 de ‘volgende tweejaarlijkse release’ [12]

Beveiliging

Gebruikers van Moodle die hun systeem hebben geregistreerd, ontvangen veiligheidsgerelateerde informatie automatisch en van tevoren. Dit geeft u de mogelijkheid om uw systeem bij te werken. Informatie hierover wordt gepubliceerd in de beveiligingsmededelingen [13] . Beveiligingsproblemen worden gemeld in de tracker . [14] Als vermeldingen zijn gemarkeerd als “Ernstig beveiligingsprobleem”, zullen ze niet worden gepubliceerd voordat het “beveiligingsteam” ze heeft gecontroleerd.

Privacy en kritiek

Verschillende gebruikers hebben verschillende vereisten voor het verstrekken van gegevens voor het gebruik van cursussen en de voortgang van het leren. Bedrijven moeten vaak de implementatie en uitkomst van verplichte training aantonen. Bij universiteiten wordt het inzicht in de activiteiten van studenten door docenten soms zeer kritisch bekeken. Scholen besteden veel aandacht aan de bescherming van de gegevens van minderjarige studenten. Tegelijkertijd hebben leraren echter informatie nodig over de activiteit van studenten in de cursussen om vorm te geven aan individuele vooruitgang. Moodle kan voor verschillende doeleinden worden aangepast via Instellingen [15] en Toestemmingen [16] om de verschillende situaties aan te passen.

Omdat de gebruikers van het Moodle-systeem zich persoonlijk aanmelden, is het mogelijk om gedragsprofielen van hen te maken. Studenten kunnen worden gemonitord door de optie van natuurlijk organisatoren om inzicht te krijgen in de tijd van aanwezigheid (“login”, “uitloggen”) of tijden van het downloaden van materialen.

Literatuur

  • Kay Hoeksema, Markus Kuhn: lesgeven met Moodle 2 – praktische inleiding tot e-teaching . Open Source Press, München 2011, ISBN 978-3-941841-02-4 .
  • Ulrike Höbarth: constructivistisch leren met Moodle. Praktische toepassingen in onderwijsinstellingen . 3e, bijgewerkte, bijgewerkte editie. Hülsbusch, Boizenburg 2013, ISBN 978-3-86488-033-9 .
  • Ralph Meiers: de introductie van leermanagementsystemen aan Duitse universiteiten: factoren bevorderen en remmen . Saarbrücken 2012, DNB  1023235056 ( volledige tekst PDF, kosteloos, 255 pagina’s, 3’175 KB – Proefschrift Universiteit van Saarbrücken in 2012, 247 pagina’s).

Webkoppelingen

 Commons: Moodle – verzameling van foto’s, video’s en audiobestanden
  • Officiële Moodle-projectpagina (meertalig)
  • eLeDia – officiële MoodlePartner
  • moodle SCHOOL eV – MoodleAmbassador
  • Duitstalige documentatie
  • MoodleTreff van lerarenopleiding in het administratief district van Düsseldorf
  • Duitse site met tips voor gebruik op scholen

Voetnoten

  1. Spring omhoog↑ Auteursrechten en gebruiksrechten voor Moodle. 23 juli 2013, toegankelijk op 4 februari 2015 .
  2. Spring omhoog↑ Laatste releases. Moodle, toegankelijk op 16 juli 2017 .
  3. Spring omhoog↑ Ontwikkelingsrelease. Moodle, toegankelijk op 2 januari 2017 .
  4. Spring omhoog↑ Moodle-statistiekenpagina. In: moodle.org. Betreden op 21 september 2017 .
  5. Spring omhoog↑ Moodle Partner Company. Moodle.org, toegankelijk op 2 mei 2016 .
  6. Jump up↑ Helen Foster: Moodle 1.9.5 is gecertificeerd volgens SCORM 1.2. moodle, 23 oktober 2009, beschikbaar op 26 juli 2012 (Engels).
  7. Jump up↑ IMS leermiddelen interoperabiliteit (LTI)
  8. Spring omhoog↑ Overzicht van Moodle add-on-modules
  9. Spring omhoog↑ Martin Dougiamas: Martin Dougiamas. 8 september 2014, toegankelijk op 4 februari 2015 (Engels).
  10. Spring omhoog↑ Moodle-releases. 31 januari 2015, toegankelijk op 4 februari 2015 (Engels).
  11. Spring omhoog↑ Moodle 2.0 versie-informatie
  12. Spring omhoog↑ Moodle 3.0 versie-informatie
  13. Spring omhoog↑ Beveiligingsaankondigingen. moodle, 17 juli 2011, beschikbaar op 28 februari 2013 (Engels).
  14. Spring omhoog↑ Samenvatting. moodle, 10 september 2012, toegankelijk op 26 juli 2012 (Engels).
  15. Spring omhoog↑ Instellingen
  16. Spring omhoog↑ Machtigingen